Évzáró bál karácsonyi hangulatban

(2010. december 11.)

Zenés-táncos összejövetellel búcsúztattuk az Óévet. A gyönyörűen feldíszített terem, a centrális helyen elhelyezett betlehem, a felöltöztetett fenyőágak karácsonyi hangulatot árasztottak. Átszellemültünk a várakozásról, az eljövetelről szóló versek, jelenetek hatására. A közösen elénekelt karácsonyi dalok a múltba, a kántálás és a betlehemezés időszakába repítettek vissza bennünket. Az ízletes vacsora elfogyasztása után felidéztük az év legemlékezetesebb eseményeit: a kirándulásokat, a múzeum- és iskolalátogatásokat, a névnapi és születésnapi megköszöntéseket, a városi rendezvényeken való nagyszerű szereplést, a nyugdíjas egyesületi versenyeken elnyert számtalan díjat és kupát, a Szent Lászlóról és a volt Határőrségről, valamint a halottainkról történő illő megemlékezéseket, az erdőbényei testvér egyesülettel eltöltött kellemes órákat. Volt mire visszatekinteni. A nótaverseny végleg feloldotta a hangulatot. A magunk által összeadott ajándéktárgyak tombolasorsolása után éjszakába nyúló, önfeledt mulatozás vette kezdetét.

Újra iskolapadban

(2010. december 7.)

Iskolalátogatáson vettünk részt a Báthori István Gimnázium és Szakközépiskolában. Az egymásra várás perceiben megtekintettük a Bem apó küzdelmes életét, honvédő harcait bemutató nemzetközi vándorkiállítást, és felidéztük a közelmúltban az intézmény falai között megrendezett Lengyel-Magyar Nap felemelő pillanatait, mely eseményen szintén számosan voltunk jelen. Benéztünk a jól ismert, izgalmakat és diákcsínyeket rejtegető tantermekbe, nosztalgiáztunk a tablók előtt. Kaliba András igazgató úr szenvedélytől sem mentes tájékoztatása után számtalan kérdés hangzott el, mindegyik felelősségérzettől és féltő szeretettől átitatott mondanivalóval. Ez nem is történhetett másként, hiszen többek egyenesen az alma materbe tértek most vissza, másoknak a gyermekei, sőt az unokái tanultak-tanulnak az iskolában. A látottak és hallottak újra meggyőztek bennünket arról, hogy az intézményben tartalmas nevelő-oktató munka folyik oldott légkörben, a nevelőtestület perspektívát képes nyújtani a növendékeknek, ennélfogva folyamatosan nő az iskola vonzó hatása. Az erős pozitív érzelmektől fűtött összejövetel igazgató úr névnapi megköszöntésével zárult.

Szüreti bál nótaverseny

(2010. szeptember 22.)

Nótaversennyel egybekötött bállal ünnepeltük a szüret, a betakarítás milliókat új erővel és hittel eltöltő aktusát. Különös színt kölcsönzött a báli hangulatnak a nótaverseny, mely érdekes módon nem az elmúlásról szólt, hanem - többek között - a Tisza mentén megélt fiatalságról, a betyár életről, valamint a szerelmesek évődéseiről. Az Orbán házaspár előadása szívbemarkolóan mutatta, milyen harmonikusan csiszolják egybe az érzéseket, a mozdulatokat, az apró rezdüléseket az együtt megélt hosszú évtizedek. Méltán nyerték el a zsűri fődíját. A nótaverseny az "Ott, ahol zúg az a négy folyó" című dal közös eléneklésével zárult, ezzel is emlékezve az erdőbényei nyugdíjas egyesülettel eltöltött legutóbbi összejövetelünk kellemes perceire. A tombolasorsolást követően éjfél utánig tartott az önfeledt mulatozás.

Szentendrei élménygyűjtés

(2010. szeptember 14.)

Élményekben gazdag napot töltöttünk Szentendrén. A belváros népművészeti ékszerdobozként tárult elénk. A marcipánmúzeumban megcsodáltuk a páratlan kreativitásról és esztétikai érzékről tanúskodó alkotások Európában is szinte egyedülálló tárházát. A meg-megújuló esőzések dacára végigjártuk a skanzent, nagyszüleink, szüleink és részben a mi gyermekkorunk "való világát". Megmerítkeztünk a múltban. Ismeretekkel gazdagodva, érzelmekkel feltöltődve, vidáman indultunk haza. Szólt a nóta Gyöngyöstől Nyírbátorig.

Bátorban bowlingoztak a nyugdíjasok

(2010. szeptember 03.)

A hagyományok folytatásaként izgalmas bowlingversenyt rendeztünk a fegyveres és rendvédelmi szervek nyugdíjas egyesületeinek részvételével. A vetélkedőre a négy csapatunk mellett a Bocskai István Bajtársi, a Szabolcs Honvéd Műszaki Hagyományőrző, a Nyíri Honvéd, valamint a Fegyveres Erők és Rendvédelmi Szervek nyugdíjas egyesületei neveztek be. A nézők harsány bíztatása mellett korukat meghazudtoló ambícióval vetették magukat a küzdelembe a résztvevők. A csapatversenyt a Bocskai egyesület nyerte a Nyíri Honvéd és a Nyírbátor I. sz.csapatai előtt. Egyéniben Szendi Csaba /Bocskai/ végzett az élen, maga mögé utasítva csapattársát, Kemény Sándort, valamint a nyírbátori Májer Józsefet. A megyei Rendőrfőkapitány Úr külön díját a legidősebb versenyző, Tamás József /Nyíregyháza/ vehette át, Tóthné Barna Júlia /Nyírbátor/ pedig a legeredményesebb női versenyzőként a rendészeti igazgató ajándékában részesült. A város polgármester asszonya Nyírbátorra emlékeztető ajándékcsomagokkal kedveskedett a csapatoknak. Az eseménydús nap ízletes babgulyás elfogyasztásával és kötetlen baráti beszélgetéssel zárult.

Kirándulás Szarvason

(2010. augusztus 11.)

Sokak régi vágya teljesült, amikor Szarvasra szerveztünk kirándulást a közelmúltban. Fodor Sándor tagtársunk körültekintő felkészültséggel adott tájékoztatást a város történetéről és nevezetességeiről. Az arborétumban megcsodáltuk az Európában is egyedülálló különleges fákat, cserjéket és virágokat. Nagy élményt nyújtott a Körösön tett hajókirándulás, nemcsak a táj szépsége, hanem a kapitány páratlanul gazdag élettapasztalatának közkincsé tétele miatt is. Szemet gyönyörködtető, lelket tápláló, közösséget építő kirándulás volt.

Határrendészeti nap a testvéregyesülettel

(2010. június 29.)

A Határőrségre és Szent Lászlóra, a határőrök védőszentjére emlékeztünk. Az ünnepségen részt vett, és az elhunyt határőrök emlékére az egyesület által állított kopjafánál koszorút helyezett el dr. Tóth Árpád Nyírbátor város jegyzője, Szabó János ezredes az ORFK regionális gazdasági igazgatója, Molnár László ezredes a megyei Rendőrfőkapitányság rendészeti igazgatója, valamint az erdőbényei testvér nyugdíjas egyesület képviselői. Ezen a napon viszonoztuk az erdőbényeiek egy héttel ezelőtti szíves vendéglátását. Elkalauzoltuk őket a máriapócsi kegytemplomba, azt követően pedig a nyírbátori várkastély panoptikumát tekintettük meg, dr. Bátori Gábor hadtörténész távlatvezetésével. Estig tartott a kötetlen beszélgetés, nótázás és táncmulatság. Hitet tettünk a négy éves barátság további ápolása mellett.

Eseménydús nyárelő

(2010. június 02.)

Programokban gazdag hónapot hagytunk magunk mögött. Kőkapun, Hollóházán és Sátoraljaújhelyen megcsodáltuk a természet és az emberi alkotások szépségeit. A Bátori István Múzeumban szembesültünk a város jelenét megalapozó és jövőjét eredeztető történelmi múltunkkal. Egy Tokaji kirándulás keretében a honvédelmi és rendvédelmi szervek nyugdíjas egyesületeivel karöltve részt vettünk az egykori árkász-utász laktanya emléktáblájának felavatásán, koszorúzásán, valamint a bornapok rendezvényein. A IV. Bátori Vigaszságokon a Harascsák György tagtársunk által házilag készített, mindenki által megcsodált kemencében készült a táj jellegzetes eledele, a puliszka, a Szakácsné-Harascsák páros vezetésével sütött grillételek pedig íncsiklandozó illatukkal messziről odavonzották az érdeklődőket és az éhes embereket. A fentieken túl heti rendszerességgel veszt részt az egyesület tagsága gyógytornán, a minden igényt kielégítő helyi fürdőben. Így, a magunk módján csempészünk vidámságot, értelmet és közösségi kohéziót nyugdíjasainak mindennapi életébe.

Kemence

Lokálpatrióta múltidézés

(2010. május 31.)

Nyírbátor múltját felidéző célzattal a helyi múzeumot látogattuk meg a közelmúltban. Dr. Szabó Sarolta igazgató bevezetőjében a múzeumalapítás körülményeibe és fejlődésének főbb állomásaiba engedett bepillantást. Dr. Bátori Gábor hadtörténész tudományos igényességű távlatvezetése nyomán képszerűen tárult elénk a Báthory család, valamint a sárkány címer és a stallumok eredettörténete. Tisztelegtünk az épületet létrehozó Kelemen Didák szerzetes és a múzeum- alapító Dr. Szalontai Barnabás reliefje előtt, majd megszemléltük a hatalmas múzeumi anyag századonkénti csoportosításban kiállított tárgyi emlékeit, dokumentumait. Újból rádöbbentünk: a múltban lefektetett építőkockákból merítkezik a jelen, és így lesz ez a jövőben is. Végül a határőrizeti kiállítást tekintettük meg. Megemlékeztünk a határőr csapat- múzeum létrehozójáról, Fekete Lajos alezredesről, akinek a munkáságát rendkívül felértékeli a Határőrség megszüntetése, illetve a Rendőrség szervezetébe való integrálása. Elhatároztuk, hogy személyes gyűjtőmunkával járulunk hozzá a határőrizeti kiállítás relikviáinak gyarapításához.

Szépségek nyomában

(2010. május 14.)

Egynapos kirándulás keretében Észak-Borsod nevezetességeit tekintettük meg. Hankóczi Béla tagtársunk profi kalauzolása mellet tudomást szereztünk Sziszi királynő 29 kilométeres hányattatott útjáról Rakamaz és Tokaj között, megnéztük az ezt megörökítő emlékművet. Hollóházán történetileg kísérhettük nyomon a ma is világhírű kő-és porcelán termékeket, és vásárlásra is lehetőség nyílt kedvező árakon. Kőkapun szembetalálkoztunk a történelemmel: megcsodálhattuk a vezéreinket és királyainkat felvonultató szoborparkot. Szívtuk az ősfák árasztotta ózondús levegőt. Sátoraljaújhelyen a libegővel felkapaszkodtunk a kilátóig, a legbátrabbak pedig a bob pályán „száguldottak” le a mélybe. Lelket gazdagító kirándulás volt. Az utaztatásról a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Rendőrfőkapitányság gondoskodott. Köszönet érte.

Lefőztük a zsűrit a főzőversenyen

(2010. május 1.)

Egyesületünk a hagyományoknak megfelelően idén is részt vett a Nyírbátor-i városi majálison, a camping területén, mely a legkényesebb igényeket kielégítve újult meg és épült át a közelmúltban. Élveztük egymás társaságát és a színes, gazdag programokat. Beneveztünk a főzőversenyre. Mindenki hozzátette a magáét, hogy a csülkös-pacal pörkölt a lehető legfinomabb legyen: az asszonyok krumplit hámoztak, a férfiak „megágyaztak” a finom falatoknak, a főkukta Szabó Győző pedig végig a helyzet magaslatán állt. A zsűritagok nem is tehettek mást, minthogy elismerték: lefőztük őket, és nekünk ítélték az első díjat. Jól éreztük magunkat a patrióta érzelmeket is erősítő, vidám, hangulatos majálison. Köszönet a szervezőknek.

Elégedett arcok az évértékelőn

(2010. március 25.)

Változatos, gazdag, élménydús programokról adott számot az évzáró közgyűlésen Bücs János elnök. A több mint 80 főt számláló tagság elégedetten nyugtázta a sok szép eredményről szóló számadást. Az egyesület havonta köszönti a névnaposokat és a kerekévfordulós születésnaposokat. Heti rendszerességgel vesz részt a tagság gyógytornán, bowlingozáson és gyalogtúrákon. Rendszeresek az országjáró kirándulások. Az elmúlt évben Erdőbényén, Gyulán, Sárospatakon, Mezőkövesden és Bodrogkisfaluban gyűjtöttünk felejthetetlen élményeket. Háromszor rendeztünk táncos összejövetelt, vidámságot csempészve a szürke hétköznapokba. Kimagasló eredményességgel vettünk részt a nyugdíjas szövetségek által szervezett területi és országos versenyeken, a bowling versenyeknek pedig hagyományosan mi vagyunk a házigazdái. Ápoljuk a határőr hagyományokat. Szent László napján határőr napi megemlékezést tartunk. Aktívan veszünk részt a határrendészeti szakmai napon. Elismerést kiváltó műsorokat adunk Nyírbátor város rendezvényein. A közgyűlésen egyként tükröződött a résztvevők arcán: jó érzés a határőr nyugdíjas egyeselület tagjának lenni.

Nőnap tengerikásás töltöttkáposztával

(2010. március 09.)

Meghatóan szép ünnepség keretében köszöntöttük nőtársainkat. Hankóczi Béla korelnök szívbemarkolóan adta elő „Márai Sándor: A nőkről általában” című írását. Győri Bandi bácsi házilag készített, „Nőnap” feliratot tartalmazó mézeskalács szívekkel kedveskedett a hölgyeknek. Az azt követő tréfás jelenetből pedig megtudhattuk, milyen kimeríthetetlen a házastársi praktikák tárháza, ha szeretteik korábbi félrelépéseire kívánnak fényt deríteni. Az ajándékok és virágok átadása közben az „Éljenek soká…” kezdetű dalt énekeltük. A nap fénypontja a tengerikásás töltöttkáposzta volt, mellyel az ünnepeltek lepték meg az őket köszöntő férfi társaikat. Ínycsiklandozó ízét sokáig a szánkban fogjuk érezni.

Fergeteges télűzés

(2010. február 15.)

A hosszú, szorító, embert próbáló bezártság után nagy számban jöttünk össze egyesületi tagok és a népes vendégsereg, hogy jelképesen és valóságosan is elűzzük a telet, s köszöntsük a reményt adó tavaszt, a megújulást. A szellemes és mulattató jelmezes előadás rövid tanulsága az volt, hogy csak az vegye a bátorságot a mások életébe való beavatkozásra, aki a sajátját is fedhetetlenül el tudja rendezni. Igazi disznótoros hangulatot varázsolt az estébe a Nyírbátor közkedvelt csárdája által felszolgált finom fogópálinka, hagymásvér, toroskáposzta és hurka-kolbász vacsora. Az azt követő fergeteges mulatozást csak a tréfás tombolasorsolás szakította meg. Hamísítatlan vidámság volt. Kivirult az arcunk, átéltük az együttlét gondot űző örömét.